Deze blog is geschreven door Carina Witter

Iedereen begon ineens te hollen. Alsof er een schot klonk, de eerste maatregelen rondom het Coronavirus, wat maakte dat iedereen in het wilde weg begon te rennen.

Onrust, verwarring, chaos, zoeken… Dat zijn wat kernwoorden die ik veel hoorde langskomen in de eerste weken. Sommige mensen zagen door de chaos al snel mooie dingen, wat knap is. Anderen hebben meer tijd nodig (gehad) om te landen of zich terug te trekken. Er werden ontzettend snel allerlei initiatieven opgestart. Veel leraren wisten in de eerste week al een (online) programma voor hun leerlingen in elkaar te draaien, er werden ontzettend veel ideeën en projecten gedeeld en de dagplanningen schoten als paddenstoelen uit de grond.

En nu nog steeds rennen we hard. Heel hard. Het voelt soms wel als een wedstrijd. Een hardloopwedstrijd waarvan we de totale afstand niet weten. We hoopten eerst een paar weken, maar afgelopen week is de finish nog verder opgeschoven. Dus we rennen voort. Maar hoe ver nog? Hoe lang nog? Dat is voor iedereen een raadsel. Het kan een halve marathon zijn, misschien wel een hele marathon.

We rennen ons suf. De vermoeidheid begint hier en daar toe te slaan. Ongetraind aan een marathon beginnen, dat is voor niemand goed.

In het contact met ouders, jongeren en kinderen uit onze praktijk komt het hollen en blijven rennen vaak naar voren. Het geeft ook angst en onzekerheid. Wat als ik het niet goed doe? Hoe doen die andere ouders dat eigenlijk? Hoe kan ik thuisonderwijs blijven combineren met mijn eigen werk, het huishouden, verzorgen… Maar ook, is dit alles wat mijn kind op school doet? Sommige kinderen fietsen erdoorheen en vervelen zich. Dat leidt dan weer tot negatieve gedachten en gevoelens.

En ondertussen blijven we maar rennen…

Om te zorgen dat we allemaal de finish gaan halen, is het nodig dat we af en toe even de balans opmaken. Om in het metafoor van de hardloopwedstrijd te blijven, hier een aantal belangrijke elementen:

Goede schoenen

De schoenen. Dit is de basis. Denk bijvoorbeeld aan de drie R’s; rust, reinheid en regelmaat waar we eerder over schreven. Durf steeds opnieuw te kijken of er een goede, fijne en stabiele basis is in huis. Zo niet, probeer deze aan te passen. Misschien een maatje kleiner of groter?

Fijne kleding

De kleding is eigenlijk een verlengstuk van de schoenen. Rennen in té strakke kleding schuurt. Een veel te wijd joggingpak werkt ook niet. Het is het zoeken naar de juiste kleding. Zo is het ook met de regels en de ruimte in huis. De hele dag dicht op elkaar werken, bij elkaar in de buurt zijn kan veel schuring en wrijving geven. Elkaar te vrij laten en elkaar niet kunnen of willen zien is het andere uiterste. Een eigen plekje is belangrijk. Niet alleen voor de kinderen, maar juist ook voor jezelf als ouder.

(Hoog)begaafdheid en behoefte aan autonomie gaan vaak hand in hand. Eigen ruimte kan fysieke ruimte zijn, maar ook ruimte in het maken van keuzes. Waar mag het kind zelf over beslissen? Denk samen na over mogelijkheden om ook de autonome kant ruimte te geven tussen de huismuren.

Voeding

Tijdens een marathon staan er wel eens mensen langs de weg die tasjes aangeven met eten en drinken. Voeding is belangrijk om te herstellen. Voldoende voeding is belangrijk om je lichaam nieuwe kracht en energie te geven. Je kunt op de mooiste schoenen en fijnste kleding lopen, maar zonder energie kom je niet vooruit.

Wat is jouw voeding voor jou als ouder in deze tijd? Wat geeft je kracht en energie? Wat geeft jouw kind kracht en energie? Wat zijn je behoeftes? Kun je hier aan tegemoet komen? Of vind je een andere manier daarvoor door op zoek te gaan naar creatieve oplossingen.

Voorbeeld: Van veel mensen hoor ik dat ze de sociale contacten, het ‘koffieautomaatpraatje’ missen. Dit kan een behoefte zijn, wat ook weer kracht en energie kan geven als je hier gehoor aan geeft. Door hier bewust van te zijn, kan je als ouder ook heel bewust ervoor kiezen om je even een poosje terug te trekken en te bellen met een collega, vriend(in) of een familielid.

Ik hoop en wens dat we allemaal de finish gaan halen. Het is geen wedstrijd! Wat zal het mooi zijn dat we op ons eigen tempo door kunnen lopen. Zorg goed voor goede schoenen, fijne kleding en voldoende voeding voor onderweg.

(Hard)loopse!

Kom je er even niet uit en heb je behoefte om te sparren? Neem gerust contact met ons op. Binnenkort starten we een wekelijks GRATIS telefonisch spar-spreekuur. Hou daarvoor onze website en socials in de gaten!