Binnen onze praktijk zijn we begonnen met de begeleiding van kinderen en het systeem rondom hen. Inmiddels coachen en behandelen  we ook vermoedelijk (hoog)begaafde jongeren en volwassenen.

In het logo zie je boven de kinderen drie tandwielen staan. Deze drie tandwielen hebben een dubbele betekenis en geven de visie op een abstracte manier weer:.

  • Ouder, kind en school

Praktijk Extralent logo tandwielenDeze drie tandwielen staan voor de drie factoren die bepalend zijn voor een (hoogbegaafd) kind in groei en ontwikkeling. Op deze factoren richten wij ons ook in de praktijk. Het gaat om de factor OUDER, factor KIND en factor SCHOOL. Als deze tandwielen in elkaar grijpen dan komt er beweging; als de één draait moeten de anderen wel meebewegen. Als er binnen een van deze factoren het tandwiel is vastgelopen, komen de andere tandwielen ook stil te staan. Het is ons doel om te kijken waar het tandwiel is vastgelopen. Daar kunnen we gaan ‘sleutelen’ om de boel weer in beweging te brengen.

 

  • Het hoogbegaafde brein

De tandwielen geven abstract weer wat er in de hersenen van (hoog)begaafden gebeurt. De tandwielen draaien (denken), verbanden worden snel gelegd en nieuwe tandwielen gaan meedraaien na nieuwe ervaringen en nieuwe kennis. Dit is een heel mooi proces, zeker wanneer alle tandwielen netjes blijven draaien.

Maar wat als er wieltjes ontsporen, vastlopen of niet meer kunnen inhaken op de andere tandwielen? Je hoofd zit te vol met allerlei tandwieltjes, je krijgt ze niet meer op elkaar afgestemd. Het wordt een chaos in je hoofd. Sommige tandwielen krijgen veel te veel ruimte (bv. faalangst, vaste mindset) en anderen te weinig (bv. doorzettingsvermogen, zingeving, groei mindset). Ons doel is om samen orde op zaken te stellen in de situatie; tandwielen weer in de juiste proportie brengen. Samen gaan we op zoek naar jouw talenten en bekijken we hoe je deze kunt leren inzetten. We kijken welke tandwielen er gerepareerd moeten worden om deze weer in beweging te brengen.

Bij kinderen en jongeren worden ouders en leerkrachten intensief betrokken (en indien nodig begeleid) in dit proces. Een prachtig proces waarbij kinderen weer mogen opbloeien! Bij volwassenen kijken we ook naar het systeem er omheen en betrekken we dat erbij waar mogelijk/wenselijk.