In het logo zie je boven de kinderen drie tandwielen staan. Deze drie tandwielen hebben een dubbele betekenis en geven de visie op een abstracte manier weer:.

Ouder, kind en school

Praktijk Extralent logo tandwielenDeze drie tandwielen staan voor de drie factoren die bepalend zijn voor een (hoogbegaafd) kind in groei en ontwikkeling. Op deze factoren richten wij ons ook in de praktijk. Het gaat om de factor OUDER, factor KIND en factor SCHOOL. Als deze tandwielen in elkaar grijpen dan komt er beweging; als de één draait moeten de anderen wel meebewegen. Als er binnen een van deze factoren het tandwiel is vastgelopen, komen de andere tandwielen ook stil te staan. Het is ons doel om te kijken waar het tandwiel is vastgelopen. Daar kunnen we gaan ‘sleutelen’ om de boel weer in beweging te brengen.

 

Het hoogbegaafde brein

Anderzijds geven de tandwielen abstract weer wat er in de hersenen van (hoogbegaafde) kinderen gebeurt. De tandwielen draaien (denken), verbanden worden snel gelegd en nieuwe tandwielen gaan meedraaien na nieuwe ervaringen en nieuwe kennis. Dit is een heel mooi proces, zeker wanneer alle tandwielen netjes blijven draaien.

 

Maar wat als er wieltjes ontsporen, vastlopen of niet meer kunnen inhaken op de andere tandwielen? Je hoofd zit te vol met allerlei tandwieltjes, je krijgt ze niet meer op elkaar afgestemd. Het wordt een chaos in je hoofd. Sommige tandwielen krijgen veel te veel ruimte (bv. faalangst, vaste mindset) en anderen te weinig (bv. doorzettingsvermogen, zingeving, groei mindset). Ons doel is om samen met het kind orde op zaken te stellen in het rommelige hoofd; tandwielen weer in de juiste proportie brengen. Samen met het kind gaan we op zoek naar zijn of haar talenten en bekijken we hoe we deze kunnen inzetten; tandwielen te repareren en weer in beweging te brengen. Ouders en leerkrachten worden intensief betrokken (en indien nodig begeleid) in dit proces. Een prachtig proces waarbij kinderen weer mogen opbloeien!