Margreet Nijsink

Ik ben Margreet Nijsink en ik ben bachelorpsycholoog, in opleiding tot levenslooppsycholoog, RITHA/ ECHA specialist in gifted education en ik werk als scriptiebegeleider bij de RITHA training van de Radboud Universiteit. Na de HAVO ben ik HBO-verpleegkunde gaan studeren en heb een aantal jaar gewerkt met mannen met een licht verstandelijke beperking en psychische problematiek. Toen ik kinderen kreeg ben ik een aantal jaren thuis geweest om er voor hen te zijn. In die tijd zijn we (crisis)pleeggezin geweest en heb ik gewerkt op een peuterspeelzaal. Hierna wilde ik me graag verder ontwikkelen en ben ik psychologie gaan studeren en heb ik de opleiding tot specialist in Gifted Education gevolgd. Ik heb me breed verdiept in hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid en werk samen met een collega van de Radboud aan systematische review hierover. 

Mijn kinderen zijn inmiddels 14 en 6 jaar en zij hebben me opgeleid tot ervaringsdeskundige in het omgaan met de uitdagingen van hoogbegaafde kinderen. Ook op school is het niet altijd vanzelf gegaan en onze dochter heeft zelfs een periode thuis gezeten. Dat is moeilijk op veel manieren en als ouders kun je het overzicht makkelijk kwijtraken, wanneer er allerlei partijen zijn die een mening hebben over wat er moet gebeuren. Ik vind het daarom belangrijk om zelf hulpverlener te zijn met kennis en ervaring op verschillende gebieden, zodat ik kinderen en hun ouders kan helpen de weg te vinden als er geen gebaande paden zijn. 

Wat het leven voor mij waardevol maakt is de zoektocht naar levenswijsheid en het ontwikkelen van mezelf hierin. Daarbij vind ik het belangrijk om het verleden te begrijpen en ervan te leren en te leven vanuit wat echt belangrijk voor mij is. Dingen waar ik van geniet zijn piano spelen, lezen (filosofie, psychologie, literatuur) en als ik de tijd kan vinden boetseer ik; het liefst mensen. Ik vind het heel mooi om anderen te ondersteunen in hun zoektocht naar een betekenisvol leven, ieder op zijn eigen manier. Mijn doel in mijn werk is om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen tot stabiele, gezonde volwassenen.