Ten tijde van de coronacrisis horen we veel verhalen van ouders en kinderen over hoe het schoolwerk hen nu afgaat. Voor de één is de tijd van thuisonderwijs een verademing en voor de ander is het een lastige tijd. Wat nu wel heel helder wordt is wat een kind nodig heeft om goed te functioneren. Die behoeften zijn per kind verschillend. Vaak kunnen kinderen die behoeften zelf erg goed verwoorden. Op deze pagina verzamelen we verhalen die kinderen zelf vertellen over hoe zij aankijken tegen de huidige situatie en het onderwijs in relatie tot hun eigen behoefte. Wij willen deze kinderen een stem geven.

Verhaal van een meisje (10 jaar) in de brugklas

Ik ben er deze tijd achter gekomen hoe ik school thuis doe. Ik merk dat ik meer leer en dat ik sneller klaar ben. Ik doe met gemak een hele week in een dag. Ik merk dat ik me ook gelukkiger voel. Ik kom normaal op een schooldag overprikkeld thuis, maar met te veel energie omdat ik te lang moet stil zitten. Ik kom dan ’s avonds niet in slaap. Ik hoop dat ik met mijn ideeën verandering kan brengen in mijn onderwijs en misschien ook wel voor meerdere kinderen.

School vóór Covid-19

Eerst ging ik naar school. Daar had ik op de maandag 8 uur les. Ik kwam overprikkeld en vermoeid thuis. Daarna moest ik ook nog huiswerk maken. Ik had geen overzicht door de overprikkeling en stress en ik kon me niet concentreren. Ik had geen tijd meer voor mezelf over op een dag. Als ik dan naar bed ging merkte ik dat ik niet in slaap kon komen. Hoe kon dat? Ik kon niet stil liggen, ik wou rondlopen. Dat kwam grotendeels doordat ik op school van 8:30 tot 16:00 stil moest zitten. Andere dagen waren wel korter. Maar ik had het zelfde gevoel. Ik had stress. Ik zag het niet meer zitten. Het was wel gezellig op school maar ik vond er niks meer aan. Ik kwam na een paar weken in de brugklas in een depressie. Ik heb erover nagedacht om mezelf te vermoorden.

School tijdens Covid-19

Ik merk meteen verschil. Ik kan zolang ik wil doen over mijn werk. Op school moet je perse 50 minuten in een les zitten. Thuis doe ik er meestal dan 10 tot 30 minuten over. Dat geeft me meer vrije tijd. Het maakt me gelukkig, zeker nu de zon weer tevoorschijn komt. Ik ben minder overprikkeld en ik slaap ’s avonds beter. Dit is fijn. Ik heb aan het begin van deze week het werk voor de hele week al gedaan. Zo heb ik de rest van de week vrij. Tijdens de online-lessen doe ik meestal ander huiswerk omdat ik de uitleg niet nodig heb. Als ik een vraag heb vraag ik het aan een van mijn ouders en dan snap ik het ook binnen 5 minuten. Daarom zijn de online lessen zelfs te lang. Ik hoop wat dat betreft dat deze periode nog heel lang mag duren. Ik mis mijn vrienden wel. Dat maakt me ook wel wat minder vrolijk. Ik merk ook dat mijn creativiteit heel erg groeit. Ik ontwerp dingen, ik teken, ik verveel me gewoon minder. Ik denk dat meerdere kinderen het zelfde hebben als ik. Ik wil daarom iets proberen op te schrijven wat mezelf en andere kinderen kan helpen.

Het nieuwe schoolsysteem tijdens Covid-19

Er zijn veel meer mensen die hoogbegaafd zijn (zoals ik) en die hebben waarschijnlijk de zelfde uitdagingen als ik. Ik wil ze ermee helpen. Ik gun meerdere mensen om school op deze manier te volgen.

Mijn idee is…. Ik doe mee met de online-lessen om mijn klas te kunnen zien. Voor elk vak maak ik eerst een toets om te zien wat ik al snap. Wat ik dan nog niet snap oefen ik dan en ik doe weer een toets. Het systeem van de toetsen deed ik op de basisschool ook. Dit bespaart heel veel tijd en moeite. Zo heb ik meer vrije tijd. Het helpt als ik opdrachten persé moét doen. Eerst maakte ik het huiswerk dat niet gecontroleerd werd gewoon niet. Als ik nu bijvoorbeeld de opdrachten van Aardrijkskunde maak merk ik dat ik het beter begrijp. Het helpt me dus dat ik opdrachten persé moet doen. Ik maak een planning aan het begin van de week en zo zie ik precies wanneer ik een online les heb en wat ik op een dag moet doen. Ik denk dat dit mij echt zou helpen.

Het nieuwe schoolsysteem na Covid-19

Voor als straks de scholen weer open gaan heb ik ook een aantal ideeën die mijn schoolleven (en dat van vele andere (hoogbegaafde) kinderen) heel erg kunnen verbeteren:

a. Huiswerk is verplicht en wordt ook nagekeken, dan leer ik er echt van!

b. Lessen niet, minder of veel korter volgen zo dat ik zo veel mogelijk leer van elke les en niet naar uitleg luister die ik niet nodig heb (hier word ik namelijk heel erg moe en gestrest van).

c. Eerst een toets maken en dan alleen leren/oefenen wat ik nog niet weet.

d. Om te zorgen dat ik mijn vrienden en klas zoveel mogelijk zie is het studie-uur en de pauzetijd heel erg belangrijk. Ik wil mijn vrienden niet missen en mijn leuke mentor ook niet.

e. Als kortere lessen of minder lessen niet kunnen, zou ik willen dat leerkrachten het goed vinden dat we na een korte uitleg mogen werken aan het huiswerk van die les of van andere vakken in plaats van moeten luisteren (dat lukt me namelijk toch niet). Dan gebruik ik de tijd nuttig en heb ik tijd voor creativiteit en rust als ik thuiskom.

Wil jouw kind ook een verhaal delen? Dat kan! Stuur het verhaal dan naar info@praktijkextralent.nl Maak je liever een filmpje of heb je een andere creatieve manier om je verhaal te delen? Dat kan natuurlijk ook! Wij zullen verhalen bundelen en delen op deze pagina.