Voor  hoogbegaafde kinderen en jongeren

Als een kind zich thuis en op school lekker in zijn vel voelt, dan is dat fijn. Je merkt dat je kind gelukkig is. Als ouder wil je niets liever dan dat!

Soms kan het toch gebeuren dat je kind vastloopt. Als ouder en school ben je daarin een hele belangrijke schakel tot verandering. Onze visie op opvoeding is ook dat dáár de eerste stappen ondernomen kunnen en moeten worden.

En toch kan het zijn dat je alles geprobeerd hebt of het lukt gewoon niet en je ziet geen veranderingen bij je kind. Is je kind somber, (faal)angstig, heeft het moeite met leren leren en omgaan met emoties, is het hooggevoelig of altijd maar een vol hoofd? Dan is jouw kind van harte welkom! We kunnen jouw kind begeleiden door bijvoorbeeld meer inzicht te geven in zichzelf (psycho-educatie) en wat zijn talenten zijn, aan de slag te gaan met (faal)angst, mindset, negatief zelfbeeld en executieve vaardigheden.

We zetten binnen de praktijk de volgende behandelvormen in voor kinderen en jongeren:

Bij vrijwel alle behandelvormen wordt de school in de nodige mate betrokken bij het traject. In alle gevallen worden ouders in meer- of mindere mate betrokken bij de behandeling. We verwachten van ouders een open en lerende houding tijdens het traject.  Dat is soms best spannend en kwetsbaar, maar zo helpend voor het proces!  Doordat ouders en school betrokken zijn, werken we altijd vanuit het gehele systeem van het kind of de jongere. Het effect van de behandeling is dan het grootst.

Onze werkwijze is via deze link uitbreid te lezen.

Aan de slag!

 

We gaan samen met jullie als ouders en het kind in overleg wat de hulpvraag is. Samen maken we een plan hoe we hier mee aan de slag kunnen gaan. Tijdens de individuele sessies met het kind werken we in de vorm van spel, creatieve (denk)opdrachten en praktische opdrachten voor thuis en op school toe naar een oplossing. We gaan samen met een kind op ontdekkingstocht naar waar zijn talenten liggen en hoe deze ingezet kunnen worden ter oplossing of verlichting van het probleem. Vaak is bewustwording al een deel van de oplossing. Een kind dat zich bijvoorbeeld bewust is van het feit dat hij erg ontdaan kan raken van harde geluiden, kan leren wat hij in zo’n situatie kan doen, ook al zal de gevoeligheid voor geluid niet weg gaan.

Tijdens de sessies zullen we, zodra de vertrouwensband er is, regelmatig op provocatieve wijze sessies vormgeven. Dat betekent dat we kinderen uit hun comfort-zone proberen te krijgen, door ze opdrachten te geven die ze zelf niet zomaar zouden gaan uitvoeren. Geen ‘fluwelen-handjes-aanpak’ dus. Hierbij zetten we humor en rollenspel volop in.

Tijdens een behandeltraject komen de volgende kenmerkende onderwerpen voor (hoog)begaafden bij elke hulpvraag wel aan de orde:

  • De cognitieve kenmerken van hoogbegaafden
  • De persoonlijkheidskenmerken van hoogbegaafden
  • Hoogsensitiviteit (theorie van Dabrowski)
  • Autonomie, wat kan, mag en wil ik zelf doen?
  • Omgaan met prikkels
  • Emoties voelen in je lijf
  • Behoeften leren uiten
  • (Faal)angsten
  • Omgaan met fouten maken – een groei-mindset leren inzetten
  • Zingeving
  • Wat is mijn talent?
  • Executieve vaardigheden