In de media
Hoogbegaafd het Magazine
Inmiddels hebben wij al een aantal mooie bijdragen aan dit succesvolle magazine mogen leveren.
Heb je interesse in een fysieke of digitale versie van het volledige blad? Bezoek dan even de officiële website. Er is ook een grote kans dat je hem in onze wachtkamer aantreft!

Kom maar tevoorschijn
Hanneke Reitsma heeft een uitgebreid artikel geschreven over het tevoorschijn komen als hoogbegaafde vrouw.
Hierin beschrijft ze hoe je kunt groeien op je weg naar zichtbaarheid, maar ook wat je onderweg kan tegenhouden, waardoor het moeilijk is om écht zichtbaar te worden.

Hoogbegaafdheid en partnerrelaties
Hoe beïnvloeden diepe emoties en verschillende denkprocessen de dynamiek tussen partners? Wat gebeurt er als één of beide partners hoogbegaafd zijn? In haar artikel beschrijft Hanneke waardevolle inzichten voor iedereen die zich hierin herkent.
Balans, vereniging voor ouders
Hanneke Reitsma werd voor het tijdschrift van Balans geïnterviewd over het thema schooltrauma. Marije Pietersma maakte er een artikel van.

Schooltrauma
“Schooltrauma bleek toch heel anders in elkaar te steken dan dat ik dacht dat het was. We spraken onder andere over ‘perfecte kinderen’ die zich voorbeeldig weten te gedragen en niet opvallen. Oftewel over overlevingstechnieken die in de hechtingsfase zijn ontstaan en worden doorgezet in de schoolse setting. Het was een boeiend en heel verhelderend gesprek.“
Webinars
Passende hulp bij opvoeding van hoogbegaafde kinderen
Wanneer ouders vastlopen in de opvoeding van hun hoogbegaafde kinderen, stuiten zij met regelmaat op onbegrip in hun omgeving. Dat onbegrip, als gevolg van onwetendheid, komt helaas ook regelmatig vanuit zorginstellingen. Dit vergroot de nood en het gevoel van wanhoop des te meer. Nog steeds wordt er vaak gedacht dat hoogbegaafdheid vooral iets is waar de school verantwoordelijk voor is. Of dat hoogbegaafde kinderen sociaal onhandig zijn en hun ouders ze gewoon wat beter moeten leren opvoeden. Maar wat hebben deze gezinnen nodig als ze aankloppen voor hulp? Waar liggen de uitdagingen en valkuilen voor zowel de hulpverlener als de ouder van het hoogbegaafde kind? En welke rol speelt de school in het welzijn van het hoogbegaafde kind?