Hoogbegaafdheid in Verbinding
Voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Deze cursus gaat verder waar andere cursussen over hoogbegaafdheid stoppen. We gaan namelijk echt de diepte in en gaan verder dan de vraag ‘Wat is hoogbegaafdheid en hoe ga ik daarmee om?’ We adviseren deze cursus met beide ouders te volgen voor het beste effect op de thuissituatie. Kan je niet samen komen? Je bent dan natuurlijk ook welkom alleen!
Impact
“Wat hebben we veel (h)erkenning gevonden hier! Er werd ons een prachtige spiegel voorgehouden op een duidelijke en respectvolle manier. We hebben zowel theoretische kennis opgedaan als veel praktische tools gekregen waar we nog dagelijks de vruchten van plukken.”
- Ouders van Luuk
In het kort
In deze cursus krijg je vanuit een theoretische basis veel informatie die vertaald wordt naar praktische handvatten voor jouw thuissituatie. Er zijn momenten waarop je je eigen handelen onder de loep neemt en ruimte krijgt om dit te bespreken.


Trainer
De cursus wordt gegeven door Hanneke Reitsma, eigenaresse van de praktijk. Ze heeft veel kennis en ervaring in het opvoeden van hoogbegaafde kinderen en het begeleiden van ouders in de opvoeding. Ze gebruikt diverse theorieën als uitgangspunt voor therapie en de coaching van ouders. Ze weet deze heel dichtbij te brengen en ze te vertalen naar concrete acties en adviezen. Dit doet ze op een respectvolle, oordeelvrije manier, met humor, met lef om te spiegelen en door af en toe een liefdevolle schop onder de kont uit te delen.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor ouders van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen op de basisschool of middelbare school die:
- meer inzicht willen krijgen in de verschillende facetten van hoogbegaafdheid.
- zoekende zijn naar hoe ze hun (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen kunnen opvoeden.
- in het dagelijks leven geconfronteerd worden met de intensiteiten van hun kinderen.
- bereid zijn hun eigen handelen onder de loep te nemen.
Om recht te doen aan alle deelnemers van de cursus en ieders privacy, kunnen we individuele ingewikkelde casussen niet plenair behandelen. Mocht deze behoefte of noodzaak er wel zijn, informeer dan naar andere mogelijkheden voor ouders en/of kind binnen onze praktijk.

Thema's
Eerste avond
Hoe herken ik hoogbegaafdheid bij mijn kinderen (en mijzelf)?
- Wat is hoogbegaafdheid?
- Diverse modellen (o.a. Delphi, Kieboom, Duran)
- Overprikkeling, onderprikkeling
- Dabrowski
- HB en school
Tweede avond
Hoe krijg/ houd ik (weer) de verbinding met mijn kind?
- Model Bateson
- Interpreteren van gedrag
- Effect van schaamte en angst
- Emoties en bijbehorende behoeften
- Binnenkomen bij je kind op identiteitsniveau
- Rol van jezelf als ouder
Derde avond
Vrijheid in verbondenheid
- Autonomie
- Perfectionisme
- Kwetsbaarheid
- Loslaten vs ‘curlen’
- Executieve functies
- Omgaan met grenzen
- Boze buien