Categorie: Onderwijs

Hanneke Reitsma

Traumagerelateerd gedrag bij hoogbegaafden

Steeds vaker zien we kinderen en jongeren in onze praktijk bij wie er sprake is van gedrag dat samenhangt met langdurige stress. In eerste instantie denken we dan aan burn- of bore-out, maar in toenemende mate zien we een groep bij wie er sprake is van traumagerelateerd gedrag. Dit komt voort uit blootstelling aan langdurige en ernstige stress.
Hanneke Reitsma

Help, een HOOGBEGAAFD kind in mijn klas!

Als leerkracht heb je steeds het beste voor met de kinderen in je klas. Dat maakt jou en je vak zo bijzonder! Met het Passend Onderwijs van tegenwoordig is de uitdaging geworden om àlle kinderen te voorzien van het juiste onderwijsaanbod. Een flinke klus!
Hanneke Reitsma

Kinderen aan het woord

Ten tijde van de coronacrisis horen we veel verhalen van ouders en kinderen over hoe het schoolwerk hen nu afgaat. Voor de één is de tijd van thuisonderwijs een verademing en voor de ander is het een lastige tijd.
Hanneke Reitsma

In ‘blijde’ verwachtingen

Onze puberdochter had dit weekend haar vriendin te logeren. Ze zag er al een hele tijd naar uit en nu de Coronamaatregelen versoepeld zijn, kon het ook weer. Je zou zeggen dat ze op de dag van de logeerpartij helemaal happy was, omdat het bijna zo ver was. Niks was minder waar.
Hanneke Reitsma

Hoe vind je een passende school voor je (uitzonderlijk) hoogbegaafde kind?

Het is een veel gestelde vraag in onze praktijk. Niet alleen door ouders van kinderen die bijna vier worden, maar ook door ouders van wie de kinderen zijn vastgelopen op school. Het vinden van een passende school kan dan soms een enorme zoektocht zijn.
Hanneke Reitsma

Eenzaamheid bij hoogbegaafden

Bij ouders van hoogbegaafde kinderen en hoogbegaafde volwassenen, hoor ik de term eenzaamheid regelmatig voorbijkomen. Onlangs overspoelde mijzelf ook weer het intense gevoel van eenzaamheid. Omdat we er zo veel mee te maken hebben, werd het tijd om er een stuk over schrijven.
Hanneke Reitsma

Omgaan met grenzen en kaders in de opvoeding van (hoog)begaafden

In gesprekken met cliënten hoor ik het vaak: “Opvoedadviezen uit de boekjes werken niet bij onze kinderen.” Of: “Mijn omgeving denkt dat ik mijn kinderen niet goed kan opvoeden, ze zeggen dat ik gewoon wat strenger moet zijn.” Straffen werkt niet en belonen vaak maar tijdelijk. Wat ik ook vaak hoor is dat ouders continu in strijd zijn met hun kinderen waarbij sommigen de strijd opgeven en de controle zijn verloren.

Interesse in de Extralent-aanpak?